تایپ‌فیس ری

رضا بختیاری فرد، امید امامیان

هنوز هم فونت «تیتر» جزو اولین انتخاب‌های طراحان برای استفاده در عنوان‌های جدی است؛ و این مسئله ایده‌ی اصلی شکل‌گیری تایپ‌فیس «ری» بود. این فونت را با هدف پوشش نیاز به فونتی جدی و سنگین‌وزن برای استفاده در حوزه‌ی تجاری و تبلیغاتی خلق کردیم. تایپ‌فیسی با استخوان‌بندی محکم و منسجم، فراز و فرودهای کوتاه، دارای سطوح صاف و زاویه‌های فراوان که نگاه مخاطب را می‌رباید.

گفتنی است که ری می‌تواند در حوزه‌ی مطبوعات هم بسیار کارا و توانا باشد.


ری برداشتی امروزی از فرم‌های آشنای خط نسخ است با تناسباتی نو. وزن رگولار این فونت را برای استفاده در بدنه‌ی متن‌های تبلیغاتی و نامه‌نگاری‌ها طراحی کردیم و به همین دلیل اغراق و تنش کم‌تری دارد، منحنی‌تر است و مهربان‌تر. این فونت از زبان‌های فارسی، عربی، اردو، کوردی و جاوی پشتیبانی می‌کند.


مسیر طراحی ری برعکس روش متداول بود؛ وزن رگولار را پس از وزن بلک، و با توجه به تناسبات آن طراحی کردیم. این روش باعث شد تا در طول کار نکات جدیدی کشف کنیم. طراحی تایپ‌فیس ری را در سال ۹۴ آغاز نمودیم و تکمیل ۷ وزن آن تا سال ۹۷ طول کشید. تایپ‌فیس ری با هم‌کاری رضا بختیاری فرد و امید امامیان طراحی شد و در فروش‌گاه قلم نرم‌افزاری مریم عرضه شده است.


تا امروز، تایپ‌فیس ری ۲ افتخار بین‌المللی کسب کرده است:

در سال ۲۰۱۷ دیپلم افتخار مسابقه‌ی بین‌المللی و معتبر گرانشان را کسب کرد.

در سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت نشان تایپوگرافی ممتاز از باشگاه طراحان تایپ امریکا شد که می‌توان گفت از معتبرترین گواهی‌های بین‌المللی طراحی تایپ‌فیس است.