تایپ‌فیس فانوس

رضا بختیاری فرد، مهدی ارشادی

همکاران سیستم با توسعه‌ی «دیزاین‌سیستم فانوس»، طراحی تایپ‌فیسی مناسب نیازهای محصولات دیجیتال و نرم‌افزارهای سازمانی‌اش را در دستور کار قرار داد. راهبرد طراحیِ این تایپ‌فیس بر پایه‌ی «توجه به مخاطبان و راحتی استفاده‌ی آن‌ها از محصول» استوار شد.

تایپ‌فیس فانوس، بازه‌ی گسترده‌ای از مخاطبان را در‌ بر می‌گیرد. طیفی از مدیران، کارشناس‌های حسابداری، فروش و انبار که از نرم‌افزارها در کسب‌و‌کار خود بهره می‌برند مخاطب این فونت هستند. شرایط کار و امکانات این کاربران متنوع است. گوناگونی نمایشگرها و روش‌های استفاده‌ی متفاوتِ کاربران (نظیر ایستاده یا نشسته، نزدیک به مانیتور و دور از آن تا فاصله‌ی دو متری) از عوامل ایجاد این تنوع است. بیشتر این کاربران ساعت‌های زیادی از زمان کاری خود را با این نرم‌افزارها کار می‌کنند و به نمایشگر خیره می‌شوند. نرم‌افزاری که می‌توان گفت کل محتوای آن از نوشتار (ترکیب کلمه‌ها و عددها) تشکیل شده است.

با توجه به «طیف گسترده و شرایط کار متنوع کاربران»، «بازه‌ی زمانی تعامل آن‌ها با نرم‌افزار به‌طور روزانه» و «درصد بالای محتوای متنی در نرم‌افزار» می‌توان نتیجه گرفت که هرگونه تأکید و زیاده‌روی در شخصیت‌پردازی نوشتار آسیب‌زاست. بنابراین ضروری است که فونت فانوس کم‌ترین توجه کاربران را به خود جلب کند. مانند هوا، با این که حضورش حیاتی است، اغلب متوجه وجودش نیستیم.

«گزیده‌گویی»، «خوانایی» و «سازگاری با محیط نرم‌افزار» از جمله عواملی بودند که به‌عنوان راهنمای طراحی تایپ‌فیس فانوس در نظر گرفته شدند.

از سال ۱۴۰۱، استفاده از این فونت در فرایند دیزاین‌سیستمِ محصولات شرکت قرار گرفته و تاکنون در نرم‌افزارهای همکاران سیستم از جمله راهکاران و سپیدار به‌کار گرفته شده است.

تایپ‌فیس فانوس ضمن سازگاری با هویت برند، توانسته است به بهبود عملکرد کاربران کمک کند و نیازهایشان را نیز برآورده کرده است. نیازهایی از جمله اولویت در ارائه‌ی محتوا، انتقال به‌موقع و دقیق داده‌ها و روان‌خوانی بهتر.
طراحی تایپ‌فیس «فانوس» برای نرم‌افزارهای همکاران سیستم، در سال ۱۴۰۰ آغاز شد.  نام فانوس از عنوان «دیزاین‌سیستم فانوس» برگرفته شده است.

—–

با گذشت حدود یک سال از به‌کارگیری و رضایت از کارکرد فونت فانوس در نرم‌افزارها و محصولات شرکت، همکاران سیستم از ما خواست تا خانواده‌ی این فونت را گسترش دهیم. این‌بار این شرکت به وزن‌هایی نیاز داشت که بتواند عناوین بزرگتر، کوتاه‌تر و نمایشی را با آن بنویسد. هم‌چنین نیاز بود تا فونت در فضای دیجیتال، چاپی و محیطی کارکرد خوب و کاملی داشته باشد.

وزن‌های لایت تا بولد، بر اساس نیاز، طوری طراحی شده بود تا کمترین توجه را به خود جلب کرده و مانع انتقال محتوا برای کاربران نشود. اما وزن‌های نمایشی برای استفاده در بدنه‌ی نرم‌افزار نبود، دو وزن جدید قرار بود «جلب توجه» کند و در مواردی مثل نام نرم‌افزارها، تیترهای اصلی و موارد تبلیغاتی استفاده شود.

در طراحی وزن‌های نمایشی تلاش کردیم تا در عین حفظ شخصیت فونت، چاشنی‌هایی به آن اضافه کنیم تا فونت این‌گونه نیازها را پوشش دهد. ضخامت‌ها را افزایش دادیم، میزان سطح در بدنه‌ی کاراکترها را بیش‌تر کردیم و فرم‌های مدور و چشم‌ها کمی حالت مستطیلی به خود گرفتند، زاویه‌ی برش‌ها و شیب حرکت‌ها را نیز خنثی‌تر کردیم.

سبک نمایشی فونت «فانوس» برای شرکت همکاران سیستم، در سال ۱۴۰۲ طراحی شد.