تایپ‌فیس بانک آینده

رضا بختیاری فرد، مهدی ارشادی

بانک آینده از زمان تأسیس در سال ۱۳۹۱ هویت نوشتاری یک‌پارچه و معینی نداشت؛ این بانک از فونت ادوبی عربیک در نشان بانک، برای عنوان‌ها از مشکی، اردیبهشت و امیر، و در فضای وب از ایران یکان، و در متون نوشتاری خود نیز از نیان و نازنین استفاده می‌کرد؛ از نگاه مخاطب این میزان فونت‌های به کار رفته در هویت بصری بانک به تعدد و چندگانگی هویتی بانک منجر می‌شد . پس در سال ۹۹ بانک آینده تصمیم گرفت فونتی اختصاصی با ویژگی‌های منحصربه فرد و کاربردی برای استفاده در تبلیغات، اوراق و اسناد اداری و فضای مجازی برای خود داشته باشد.

ضمن بررسی مخاطبین و فضاهای مورد استفاده، در مورد بانک‌های داخلی و خارجی دارای فونت اختصاصی نیز تحقیقی انجام شد و در این میان، کاربرد فونت و اهدافی که بانک برای خود ترسیم کرده بود مورد توجه قرار گرفت تا فونتی خوانا و خواندنی، سازگار با فضاهای چاپی، محیطی و دیجیتال خلق شود و رویکرد اصلی بر ارائه‌ی شخصیتی مودب، پاسخ‌گو، حرفه‌ای و قانون‌مدار در نظر گرفته شد. قلم آینده ضمن تمایز و به دور از خودنمایی، ویژگی‌های خط فارسی را به‌خوبی حفظ کرده است.

در طراحی تایپ‌فیس آینده، حروف با این باور، پیاده‌سازی شده که نیاز امروز و آینده، خلق فضای تنفس و به‌عبارت بهتر ایجاد یک اتمسفر باز و آرام باشد. شاید عبارت لوکس کمی اغراق‌آمیز باشد اما در پس این اندیشه «لوکس بودن»، توانست به تیم طراحی این دید را بدهد که مخاطبان بانک نیازمند احترام و آرامش‌اند و این چیزی است که تایپ‌فیس آینده آن را به مشتریان خود هدیه می‌دهد.
آینده، نمایش متفاوتی از پاسخ‌گویی، حرفه‌ای‌گری و قانون‌مداری است.

تایپ‌فیس «آینده» در چهار وزن لایت، رگولار، بولد و بلک و به سفارش بانک آینده در سال ۱۳۹۹ طراحی و ساخته شده و قابل خرید نیست.