تایپ‌فیس آینده

رضا بختیاری فرد، مهدی ارشادی

آینده روشن است…

بخش مهمی از هویت و لحن کلام هر برندی در قالب متن و به صورت نوشتاری نمایان می‌شود؛ اما اگر برای این بخش از هویت، برنامه‌ریزی اصولی انجام نگیرد، ارتباطی ناقص و نادرست با مخاطب شکل خواهد گرفت. انتخاب و به‌کارگیری یک فونت مشخص، باعث یک‌پارچگی لحن نوشتاری برند می‌شود و قدم مؤثری خواهد بود؛ اما هر برندی به لحن نوشتاری منحصربه‌فرد و هم‌آهنگ با هویت خود نیاز دارد. استفاده‌ی دیگران از فونت‌های در دسترس عموم، باعث ایجاد ارجاعات ذهنی متفاوت و متعددی می‌شود که ممکن است بیشتر آن‌ها با اهداف و شخصیت برند متناقض باشند و در نهایت به تصویر برند آسیب‌های جدی وارد کنند.

بانک آینده از زمان تأسیس در سال ۱۳۹۱ هویت نوشتاری یک‌پارچه و معینی نداشت؛ این بانک از فونت ادوبی عربیک در نشان بانک، برای عنوان‌ها از مشکی، اردیبهشت و امیر، و در فضای وب از ایران یکان، و در متون نوشتاری خود نیز از نیان و نازنین استفاده می‌کرد؛ از نگاه مخاطب این میزان فونت‌های به کار رفته در هویت بصری بانک به تعدد و چندگانگی هویتی بانک منجر می‌شد . پس در سال ۹۹ بانک آینده تصمیم گرفت قلمی اختصاصی با ویژگی‌های منحصربه فرد و کاربردی برای استفاده در تبلیغات، اوراق و اسناد اداری و فضای مجازی برای خود داشته باشد.

ضمن بررسی مخاطبین و فضاهای مورد استفاده، در مورد بانک‌های داخلی و خارجی دارای فونت اختصاصی نیز تحقیقی انجام شد و در این میان، کاربرد فونت و اهدافی که بانک برای خود ترسیم کرده بود مورد توجه قرار گرفت تا فونتی خوانا و خواندنی، سازگار با فضاهای چاپی، محیطی و دیجیتال خلق شود و رویکرد اصلی بر ارائه‌ی شخصیتی مودب، پاسخ‌گو، حرفه‌ای و قانون‌مدار در نظر گرفته شد. تایپ‌فیس آینده ضمن تمایز و به دور از خودنمایی، ویژگی‌های خط فارسی را به‌خوبی حفظ کرده است.

طراحان تایپ عموماً برای قرار گرفتن کاراکترهای بیش‌تر در یک سطر، فضای تنفس حروف را می‌گیرند. اما در طراحی تایپ‌فیس آینده، حروف با این باور، پیاده‌سازی شده که نیاز امروز و آینده، خلق فضای تنفس و به‌عبارت بهتر ایجاد یک اتمسفر باز و آرام باشد. شاید عبارت لوکس کمی اغراق‌آمیز باشد اما در پس این اندیشه «لوکس بودن»، توانست به تیم طراحی این دید را بدهد که مخاطبان بانک نیازمند احترام و آرامش‌اند و این چیزی است که تایپ‌فیس آینده آن را به مشتریان خود هدیه می‌دهد.

پیشنهاد طراحی «ریال» و «تومان» به همراه نماد (ساین) این دو واحد پولی از جمله‌ رفتارهای پیشرو و حرفه‌ای است که برای فونت آینده پیش‌بینی شده است.

آینده، نمایش متفاوتی از پاسخ‌گویی، حرفه‌ای‌گری و قانون‌مداری است.

 تایپ‌فیس «آینده» در چهار وزن لایت، رگولار، بولد و بلک و به سفارش بانک آینده در سال ۱۳۹۹ توسط رضا بختیاری فرد و مهدی ارشادی طراحی و ساخته شد.