تایپ‌فیس ایرانسل

رضا بختیاری فرد

از سال ۸۵ که ایرانسل شروع به کار کرد، برای استفاده در هویت سازمانی‌ خود فونتی را برگزیده و در طی این سال‌ها تغییری در این انتخاب ایجاد نکرده بود. تا این که در بهمن ماه ۹۶، هم‌زمان با بازطراحی و تغییر هویت بصری جدید ایرانسل، فونت جدیدی در تبلیغات و لوگوی این اپراتور مورد استفاده قرار گرفت.


فونت قبلی این شرکت (یاقوت) نقاط ضعفی داشت که مهم‌ترینِ آن‌ها ناهماهنگی‌اش با شخصیت ایرانسل بود. با توجه به این نیاز سنجی که ایرانسل به‌عنوان برندی با روحیه‌ی جوان و پیشرو و همچنین با داشتن مخاطبانی جوان نیاز به هویت بصری و نوشتاری ویژه‌ای هم‌سو با شخصیت خود داشت؛ از طرفی فونت یاقوت توانایی برطرف کردن نیازهایی مثل خوانایی و جلب توجه در رسانه‌های محیطی نظیر بیلبوردها و وبسایت‌ها را نداشت، انحصاری نبودن فونت نیز مشکل بزرگ دیگری بود که باعث می‌شد هر برندی، در هر حوزه‌ی کاری مرتبط یا نامرتبط، بتواند از این فونت استفاده کند؛ با توجه به اهمیت بسیار زیاد نوشتار و حجم بالای آن در رسانه‌های تبلیغاتی، طراحی تایپ‌فیسی اختصاصی می‌تواند تأثیر زیادی روی جایگاه یک برند بگذارد.


تایپ‌فیس ایرانسل فونتی جوان و پر انرژی است که با توجه به شخصیت برند ایرانسل و مخاطبان این اپراتور طراحی شده است. فرم‌های کاراکترها بسیار ساده و آشناست. تلاش بر این بوده که هم در فرم و هم در تقسیم ضخامت‌ها تعادلی میان ساختار هندسی و ارگانیک برقرار شود. تناسبات این تایپ‌فیس طوری تعیین شده تا خوانایی کامل و با کیفیتی را ارائه کرده و در عین حال مدرن و امروزی باشد. دندانه‌های بلند و واضح، چشم‌های بزرگ و فضای سفید سخاوتمندانه‌ی درون حروف و میان کلمه‌ها، خوانایی فونت را در هر شرایطی تضمین می‌کند. با توجه به استفاده‌ی زیاد ایرانسل از اعداد و علائم، مانند ستاره، هشتگ و… و اهمیت آن‌ها، این کاراکترها با وسواس بسیار زیاد و بررسی‌های مکرر طراحی شد تا به‌طور کامل با حروف هم‌آهنگ باشند. همچنین به دلیل فراوانی استفاده‌ی اصطلاحات انگلیسی در نوشته‌ها (مانند 4G، TD-LTE و…)، سازگاری نوشتار فارسی و انگلیسی ضرورت داشت.


در طراحی تایپ‌فیس ایرانسل توجه ویژه‌ای به کاربرد این فونت شده است. به‌طوری‌که هم مناسب فضای چاپی و هم فضای دیجیتال باشد. هم در اقلامی که دارای نوشته‌های بلند و طولانی است، مانند کاتالوگ و بروشور، وظیفه‌ی خود را درست انجام دهد و هم در تبلیغات محیطی، مانند بیلبوردها. حروف ترکیبی و حروف جایگزینِ طراحی شده برای این فونت، امکانات تایپوگرافیک زیادی را در اختیار طراح قرار می‌دهد تا طرح‌هایی زیبا، کاربردی و اثرگذار تولید کند.


این تایپ‌فیس، با ۷ وزن، به سفارش شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، در سال ۱۳۹۶-۱۴۰۱ توسط رضا بختیاری فرد طراحی شد و قابل خرید نیست. گفتنی است که وزن‌های اکسترالایت، لایت و بولد با هم‌کاری امید امامیان و وزن اکسترابلک با هم‌کاری مهدی ارشادی طراحی شده است.